Het gebruik van de cabrioKAP

Mazda cabrio

Openen van cabriokap:
Heeft u een nieuwe stoffen kap latten monteren, houd er dan rekening mee dat u de kap de eerste week niet mag openen. Voor een PVC-vinyl kap geld dit 24 uur. Dit is om uw kap optimaal te laten vormen naar het kapframe en de verbindingen en draaipunten hun plaats vinden. Als u de achterruit losrits ontgrendel dan eerst de voorkant van de kap. Rits de achterruit ook goed op zijn plaats voor u de kap sluit. Bij een temperatuur onder de 5c is het verstandig om u kap niet te openen of te sluiten, de constructie en achterruit kunnen hier door ernstig beschadigen. Open de kap van uw cabrio niet wanneer hij nat is dit kan namelijk schimmelvorming veroorzaken aan zo wel de kap als kapopbergruimte.

Onderhoud en stallen:
Om schade aan uw dak te voorkomen kunt u het beste regelmatig de kap inspecteren. De volgende punten zijn van belang: framerubbers,afsluitingen,riemen,kabels en regengoten. Bent u er op tijd bij dan zorgt u ervoor dat er geen extra schade aan de kap wordt toegebracht waardoor u veel kosten kunt besparen. De beste manier om uw cabrio te stallen is met een gesloten kap. Zo kreukt hij het minst en blijft hij mooi in model. Voor extra bescherming dient u hem af te dekken met een stofhoes. Stal de auto nooit onder een waterdichte hoes hier blijft vocht onderhangen

Het reinigen van het cabriodak:
Glazen achterruiten mogen uitsluitend met water en glasreiniger worden schoon gemaakt.
Let er goed op dat de glasreiniger niet in de kapnaden,het naaiwerk of gesealde randen loopt. Wees ook uiterst voorzichtig met de achterruitverwarming.

Plastic achterruiten moeten regelmatig worden gereinigd. Omdat plastic krasgevoelig is kunt u het beste eerst het vuil van de ruit spoelen voor u het met een sopje van groene zeep schoonmaakt. Let bij het drogen van de ruit op dat u het droogt met een zachte doek. Maak hier bij geen rond draaiende beweging.

Uw cabriokap met glazenachteruit is goed bestand tegen en een wasstraat. Let echter wel op dat er geen waslaag over uw dak wordt gespoten. Ga nooit met een plastic achterruit door de wasstraat.

Het beste blijft toch om uw kap met de hand te wassen. Gebruik hier voor groene zeep en kalkarm water. Was de kap nooit in de felle zon! Was altijd de hele kap hiermee voorkomt u dat er kringen of glimmende plekken ontstaan. Gebruik geen doek of zeem want dit laat pluisjes na op uw kap.

Terwijl u de auto droog zeemt laat u de kap in de zon drogen.

Het gebruik van impregnerend vinyl beschermmiddelen en conserveringsmiddelen raden wij sterk af. De kap gaat hierdoor niet langer mee en het verkleurt sneller.

Gebruik voor het schoon maken geen: heet water,ontvetters,oplosmiddelen, bleekmiddel,hars cleaners of schuurmiddelen.

Om algen van uw kap te verwijderen maakt u een sopje van groene zeep met water. Smeer het dak er goed mee in op een vochtige dag. Laat het uren in trekken net zoals u vuile was een nacht laat inweken. Neem de tijd voor een goed resultaat, als u kap echt goed schoon is hersteld de kleur zich van zelf. Een paar keer per jaar u kap reinigen is dan voldoende. Te vaak is niet goed,te veel ook niet.

Als u een occasion heeft gekocht weet u natuurlijk niet wat de vorige eigenaar met de kap heeft gedaan. Daarom zou het kunnen dat er door gebruik van te veel verkeerde middelen de kap grauw blijft. De enige oplossing is dan, de kap vervangen.

Tegenwoordig zijn alle cabriokappen 100% waterdicht, daarom hoeft u het nooit te impregneren. U heeft geen busje met impregnerende spray nodig al wordt dit wel gezegd door de verkoper. Als u kap doorslaat is vervanging de enige oplossing. U kunt het hooguit een paar maanden uit stellen door de kap te sprayen met tentenspray of smeermiddelen.

Porsche cabrio

Meer info nodig? Klik hier.

counter customisable